Diagnoza i konsultacja

  1. Diagnoza i konsultacja procesów integracji sensorycznej
  2. Diagnoza neurofizjologiczna dzieci i niemowląt
  3. Diagnoza wad postawy
  4. Diagnoza funkcji ręki
  5. Konsultacje "świadomy rodzic”


Konsultacje te skierowane są do kobiet w ciąży, obecnych i przyszłych rodziców, którzy mają na uwadze potrzebę właściwej stymulacji rozwoju swojego niemowlęcia od pierwszych dni jego życia. Podczas konsultacji rodzice nabędą umiejętności prawidłowej pielęgnacji niemowlęcia: podnoszenia, noszenia, przewijania, przebierania, kąpieli. Wszystkie te czynności można wykonywać w taki sposób, by torować prawidłowe wzorce ruchowe i sprzyjać integracji sensorycznej. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza u dzieci ryzyka czy wcześniaków, a u dzieci rozwijających się prawidłowo wyklucza pojawienie się asymetrii czy wzorców kompensacyjnych. Spotkanie konsultacyjne ponadto w przystępny sposób przedstawia rodzicom neurofizjologiczne podstawy rozwoju dziecka, co pozwala im zrozumieć, jak ważne dla całego życia ich pociechy mają pierwsze lata życia. Konsultacje bazują na wiedzy z zakresu metody NDT-Bobath i są prowadzone przez fizjoterapeutę – terapeutę neurorozwojowego.


Diagnoza i konsultacja procesów integracji sensorycznej

Diagnozę procesów integracji sensorycznej zleca się zwykle w sytuacji, kiedy zaobserwujemy u dziecka specyficzne zachowania mogące świadczyć o nieprawidłowościach w odbieraniu wrażeń zmysłowych. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą się przejawiać przez:

  • hiperaktywność dziecka lub jego hipoaktywność
  • problemy z koncentracją
  • nadpobudliwość
  • zaburzenia planowania ruchów, niezgrabność dziecka (tzw. dyspraksja)
  • trudności w orientacji przestrzennej
  • zaburzenia mowy
  • problemy w relacjach z rówieśnikami
  • labilność emocjonalną
  • problemy z równowagą i koordynacją ruchów
  • nieprawidłową postawę ciała
  • trudności z przyswajaniem umiejętności typowo szkolnych i w konsekwencji:
    • dysgrafia
    • dysortografia
    • dyskalkulia
    • dysortografia


Zaburzenia integracji sensorycznej generują liczne trudności w procesie edukacji oraz negatywnie wpływają na rozwój emocjonalny dziecka.
Diagnozę integracji sensorycznej przeprowadza certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej.
Na diagnozę składają się:

  • wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka
  • kwestionariusz sensomotoryczny
  • obserwacja kliniczna
  • Testy Południowokalifornijskie

Diagnoza przeprowadzana jest zwykle podczas 2 lub 3 godzinnych spotkań. Do dyspozycji dziecka jest sala integracji sensorycznej ze specjalistycznym sprzętem. Terapeuta obserwuje spontaniczne zachowanie dziecka oraz zachęca je dowykonywania konkretnych zadań - prób klinicznych.
Według aktualnych standardów w dokumencie zawierającym diagnozę powinien znaleźć się opis funkcjonowania dziecka w następujących obszarach przetwarzania sensorycznego:

  • modulacja sensoryczna
  • kontrola posturalna i oczna
  • różnicowanie sensoryczne
  • praksja – planowanie motoryczne, duża i mała motoryka

Diagnoza omawiana jest na osobnym około godzinnym spotkaniu z rodzicem. Rodzic otrzymuje obszerny opis procesów integracji sensorycznej wraz ze wskazówkami do diety sensorycznej.