Rehabilitacja dzieci i niemowląt metodą NDT-Bobath

Metoda NDT–Bobath została stworzona w szczególności z myślą o dzieciach, których rozwój przebiega nieprawidłowo. Doświadczenia czuciowo-ruchowe tych dzieci są odmienne, co wywołuje nieprawidłowe odczuwanie własnego ciała oraz nieprawidłowe wzorce ruchowe.
Zadaniem metody jest: normalizacja napięcia mięśniowego, hamowanie nieprawidłowych odruchów, wyzwalanie ruchów jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych, wykorzystywanie zdobytych umiejętności w życiu codziennym. Fizjoterapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie tylko wybrane kończyny. Po przez to dostarcza odpowiednich doznań czuciowo–ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Terapeuta zapewnia aktywny udział dziecka w wykonaniu ruchu, jednocześnie dba o to aby nie wywołać nieprawidłowej reakcji przez nadmierny wysiłek czy stres.

Rehabilitacja ruchowa dzieci

Rehabilitacja ruchowa obejmuje zajęcia ruchowe, bazujące głównie na technikach usprawniania neurofizjologicznego. Rodzaj zastosowanej terapii oraz dobór ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb pacjenta. W pracy staramy się łączyć wiedzę z zakresu różnych metod, (wymienić?) dobierając techniki i środki, które pozwolą dziecku osiągnąć maksymalny sukces

  • Terapia wad postawy
  • Terapia FITS
  • Koncepcja FITS jest jedną z najmłodszych metod leczenia zachowawczego skolioz idiopatycznych. Powstała w 2004 roku a jej twórcami są dr n. med. Marianna Białek oraz mgr Andrzeja M’hango. Biorąc pod uwagę dysfunkcje jakie towarzyszą skoliozie, autorzy koncepcji proponują indywidualnie dostosowany program ćwiczeń w zależności od wielkości kąta skrzywienia, oraz od wyniku badania klinicznego pacjenta. Na tej podstawie wyznacza się cele ogólne i szczegółowe terapii.
    Terapia ręki metoda Smart Hand Model ©
  • Terapia skierowana jest do dzieci, które mają problemy z rysowaniem, wycinaniem, manipulowaniem przedmiotami oraz samoobsługą w wyniku problemów ruchowych, czuciowych, koordynacyjnych i wzrokowych.
  • Usprawniamy według założeń Smart Hand Model© opierającym się na zależnościach występujących w naturalnym rozwoju, w którym dziecko najpierw uczy się kontrolować swoje ciało, aby sprawnie się poruszać, a następnie chwytać i manipulować drobnymi przedmiotami. Praca z dzieckiem według SHM© w sposób całościowy wspiera jego rozwój nie tylko ćwicząc „jego rączki”. Poprawa precyzji i sprawności dłoni następuje w oparciu o solidne fundamenty jakimi są umiejętność kontrolowania postawy ciała w ruchu i bezruchu.
    A gdy nie można wyćwiczyć mięśni szukamy sposobów, aby bazując na potencjale każdego dziecka dojść do celu i posługiwać się narzędziami, przyborami, zabawkami.
    Terapia ręki neurologicznej

Rehabilitacja na wesoło

Cześć!
Nazywam się Staś i opowiem Wam, czym jest rehabilitacja. Nie chodzi tu o taką rehabilitację, kiedy tata zapomni o rocznicy ślubu i później kupuje mamie kwiaty, żeby się zrehabilitować. To zupełnie coś innego.
Rehabilitacja to coś, czego potrzebuje dziecko, kiedy samo nie może poradzić sobie z nauką różnych UMIEJĘTNOŚCI. Taką naukę podobno dzidziuś zaczyna już w brzuchu u mamy. Ja to z tego okresu nic nie pamiętam, no może prócz kopania… A później to już jest coraz trudniej maluchowi. Bo to wcale nie takie proste, podnieść się do góry, gdy ma się taką dużą głowę. Albo trafić rączką do buzi, gdy obok jest nos i oko. Każdemu się może pomylić. Rehabilitacja pomaga maluchowi poznać PRAWIDŁOWE WZORCE RUCHOWE, kiedy się mu myli. Ledwo takie dziecko się urodzi, a już musi walczyć z różnymi przeciwnościami lasu. Znaczy się losu. Na przykład taka jedna grawitacja przeszkadza mu na każdym kroku. Gdy ma się słaby MECHANIZM ANTYGRAWITACYJNY, trudno jest się jej sprzeciwić. Albo druga taka RÓWNOWAGA wywraca na boki. Sam widziałem. Można sobie guza nabić. A na dodatek czasem przeszkadzają własne mięśnie, bo są źle napięte. Albo za słabo, albo za mocno. A rehabilitacja to też właśnie NORMALIZACJA NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO. I jeszcze TOROWANIE REAKCJI NASTAWCZYCH I RÓWNOWAGI, czyli takie wskazywanie dobrych ruchów. A teraz trudne słowo albo dwa. Postaram się nie pomylić: INTEGRACJA SENSORYCZNA, czyli żeby nasze wszystkie układy umiały się ze sobą dogadać. I oczy i uszy, a w środku jest jeszcze PROPRIOCEPCJA, a na zewnątrz czucie i więcej innych, od których zależy nasz ROZWÓJ. Pani rehabilitantka zna TECHNIKI WSPOMAGANIA. Robi z dziećmi różne ćwiczenia, żeby później ich POSTAWA CIAŁA była dobra i żeby radziły sobie lepiej w każdy dzień. Pomaga czasem też rodzicom. Pokazuje im, jak powinna wyglądać PIELĘGNACJA ich dziecka i mówi co to ZAPOBIEGANIE KOMPENSACJOM.
A jeszcze chciałem powiedzieć, że ja ćwiczę i mama mówi, że jestem bardzo dzielny. A tatę to pokonałem ostatnio na rękę. A jeszcze…
- Staaaś! Do domu!
- Yyyy… No to cześć!